Resultaat 1: | Omgevingswet | |
---|---|---|
De implementatie van de Omgevingswet vindt plaats op basis van het Plan van Aanpak (2017) en Implementatieplan (2018). Het ambitieniveau dat voor de invoering van de Omgevingswet is vastgesteld is calculerend - onderscheidend. Dit houdt in, doen wat efficiënt is en op onderdelen het verschil maken. De implementatie van de Omgevingswet is geen doel op zich, maar het is meer een veranderingsproces met uiteenlopende componenten; waaronder de cultuurverandering in de hele keten, een digitale systeemverandering en de verandering van wet- en regelgeving. Op basis van de doelen van de Omgevingswet zijn vier veranderopgaven voor de Omgevingswet geformuleerd. De vier opgaven hebben een duidelijke focus en moeten richting en samenhang geven aan het veranderproces.
Het ontwikkelen van gebiedsgericht integraal beleid, kaders en regels die ruimte geven aan ontwikkelingen en de kwaliteit van de leefomgeving beschermt waar nodig.
De Omgevingswet vraagt om anders te werken, de gebruiker staat namelijk centraal. De behoefte van de gebruiker geeft vorm aan inhoud, gemeentelijke dienstverlening, informatievoorziening en werkprocessen in de fysieke keten.
Het ontwikkelen van een gebruikersvriendelijk informatiesysteem dat aansluit bij de gebruikersbehoefte en recht doet aan de specifieke gebiedsinrichting.
Het ontwikkelen van een samenhangend stelsel van Omgevingsvisie, Omgevingsplan, Omgevingsprogramma’s en Omgevingsvergunningen. De vier veranderopgaven staan niet los van elkaar. Het is belangrijk om steeds de samenhang te bewaken. De uitwerking van de veranderopgaven vindt plaats in o.a. werkwijze, beleid, kaders, regels, pilots en projecten. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten voor medewerkers, bestuurders, raadsleden, bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden over de Omgevingswet. Dit, zodat eenieder hierin kan worden meegenomen. Om te experimenteren in de geest van de Omgevingswet is het project Markdal een mooi voorbeeld in uitvoering. Naar verwachting worden er in 2019 meer pilots gestart om al doende te leren. Bij de implementatie van de Omgevingswet wordt nauw samengewerkt met de regio en met de twee andere ABG-gemeenten. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Het ontwikkelen van gebiedsgericht integraal beleid, kaders en regels die ruimte geven aan ontwikkelingen en de kwaliteit van de leefomgeving beschermt waar nodig. | |
2 | Het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk informatiesysteem dat aansluit bij de gebruikersbehoefte en recht doet aan de specifieke gebiedsinrichting. | |
3 | Het ontwikkelen van een samenhangend stelsel van Omgevingsvisie, Omgevingsplan, Omgevingsprogramma's en Omgevingsvergunningen. | |
4 | Het organiseren van bijeenkomsten voor bestuurders en raadsleden over de Omgevingswet. | |
5 | Het experimenteren in de geest van de Omgevingswet. |
Resultaat 2: | Plattelandsontwikkeling | |
---|---|---|
Voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) vindt een inventarisatie plaats van het buitengebied. Hiermee ontstaat inzicht in de opgave voor deze aanpak. Met de aanpak voor vrijkomende agrarische bebouwing wordt mede invulling gegeven aan de motie van de raad uit november 2017:"Stamtafel buitengebied". Deze luidde als volgt: "Een zogenaamde stamtafel op te zetten met daarin alle partijen met belangen in het buitengebied; Gezamenlijk te komen tot aanbevelingen met de mogelijkheden om de vrijkomende agrarische bebouwing een tweede leven te geven". Afgesproken is met betrekking tot het thema plattelandsontwikkeling c.q. VAB’s intensief samen te werken met de andere ABG-gemeenten. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Inventarisatie van het buitengebied | |
2 | Waar nodig voeren van 'keukentafelgesprekken' met eigenaren van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB). | |
3 | Bezien of het instellen van een klankbordgroep meerwaarde heeft voor het formuleren van beleidsuitgangspunten. |
Resultaat 3: | Risicokaart Niet gesprongen explosieven | |
---|---|---|
Per ontwikkeling wordt nu bezien of onderzoek nodig is naar de aanwezigheid van niet gesprongen explosieven in de bodem. Hierdoor ontstaat niet alleen een veiligheidsrisico, maar ook een planningsrisico. Daarom is het wenselijk om voor de gehele gemeente een inventarisatie(kaart) op te stellen. Hiermee krijgen we inzicht waar in de gemeente een verhoogd risico geldt voor achtergebleven explosieven. Het rijk stimuleert op dit moment het opstellen van dergelijke risicokaarten nog. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Opstellen risico-inventarisatiekaart die inzicht geeft in de locaties met niet gesprongen explosieven in de bodem |
Resultaat 4: | Markdal, duurzaam en vitaal | |
---|---|---|
De Vereniging Markdal Duurzaam en vitaal heeft in 2013 het initiatief genomen om in samenwerking met bewoners van het Markdal, Provincie Noord-Brabant, Waterschap Brabantse Delta, gemeente Alphen-Chaam en gemeente Breda een participatie proces te starten om in het Markdal te komen tot ontwikkelingen op het gebied van natuur, water, economie, wonen, werkgelegenheid en recreatie. Het doel is om:
Om al deze ontwikkelingen mogelijk te maken moet het geldende bestemmingsplan herzien worden. Bovendien past een deel van de beoogde ontwikkelingen niet binnen de kaders van de ‘Verordening Ruimte 2014’ van de Provincie. Een ‘nadere regel’ wordt door de Provincie vastgesteld om af te mogen wijken van de Verordening ruimte. In deze ‘nadere regel’ wordt ook de mogelijkheid opgenomen om in een later vast te stellen bestemmingsplan een ruimtelijke vertaling van het “Perspectief voor Strijbeek” te bestemmen. Hierin kunnen bijvoorbeeld ruimtelijke ontwikkelingen die kwaliteitsverbetering voor Strijbeek tot gevolg hebben, opgenomen worden die nu nog onvoldoende concreet zijn. Daarvoor wordt een ‘Omgevingsvisie Strijbeek’ opgesteld. | ||
Specifieke activiteiten in 2019 | ||
1 | Vaststellen bestemmingsplan. | |
2 | ‘Omgevingsvisie’ Strijbeek. |