Begroting 2019

Programmaplan

Burgerzaken

Continu verbeteren van de dienstverlening.
De dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen is onze kerntaak. Wij ontwikkelen enerzijds de digitale dienstverlening steeds verder, zodat een groot deel van onze producten digitaal beschikbaar kan worden gesteld, terwijl we aan de andere kant dienstverlening op maat organiseren waarbij persoonlijk contact en beschikbaarheid centraal staan. 
We willen goede dienstverlening leveren en hebben de ambitie om hiermee een ruime voldoende te scoren. Dit in de beleving van de klant, op de landelijke ranglijsten en getoetst aan onze servicenormen. We faciliteren de dienstverlening met een professionele moderne website, goede telefonische bereikbaarheid en socialmedia kanalen. We hebben passend betekenisvol persoonlijk contact, dit aan de balie of  keukentafel.
In samenspraak met de inwoners gaan we onderzoeken welke dienstverlening in de verschillende kernen gewenst is.

Communicatie
Communicatie verbindt ons met onze klanten: burgers, bedrijven en instellingen. We zetten in op heldere, uitnodigende en open communicatie. Dit geldt voor alle gemeentelijke beleidsvelden. Onze klanten stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van communicatie en aan de wijze waarop we met hen communiceren. Communicatie zien we als tweerichtingsverkeer. De interactie met onze klanten is dan ook van essentieel belang. Dit gebeurt steeds meer via digitale kanalen zoals Facebook en Twitter. De persoonlijke ontmoeting blijft voor ons een terugkerend speerpunt. De burgeravonden krijgen in 2019 dan ook een vervolg. Gesprekken tussen burgers en het gemeentebestuur staan hierbij centraal.

Resultaat 1:

Gewenste norm dienstverlening

Benoemen gewenste norm dienstverlening en deze monitoren

Specifieke activiteiten in 2019

1

Herijken van het kwaliteitshandvest en servicenormen (SMART), inwoners voorafgaand voor behoefte interviewen.
De huidige normen zijn in 2015 geformuleerd en worden in 2019 herschreven.

2

Meten op de servicenormen, klantvriendelijkheid en landelijke ranglijsten, deze 2 keer per jaar rapporteren.

Resultaat 2:

Optimaliseren digitale dienstverlening

Optimaliseren digitale dienstverlening

Specifieke activiteiten in 2019

1

E-erkenning aanbieden voor bedrijven.
Hierdoor kunnen bedrijven digitaal zaken doen met de gemeente

2

Website geschikt maken voor personen met een beperking.
De website aanpassen aan de EU-richtlijn.

3

De website uitbreiden met 15 nieuwe e-formulieren,
Hiermee kan de klant sneller, digitaal , zaken doen met de gemeente.

4

Pilot met Chatbot (een geautomatiseerde gesprekspartner, de gebruiker tikt een vraag in en de chatbot geeft antwoord.
De klant wordt hiermee geautomatiseerd ondersteund bij gebruikmaking van de digitale kanalen.

Resultaat 3:

Optimaliseren persoonlijk contact

Optimaliseren persoonlijk contact, centraal en in de kernen

Specifieke activiteiten in 2019

1

Openstellen van de balie dienstverlening bij het klant contact centrum in Rijen, hierdoor ontstaan er meer baliecontact mogelijkheden voor de inwoners van Alphen-Chaam..

2

Pilot dienstverlening in de kern Galder (2018) vertalen in concrete acties per kern
Positieve ervaringen uit de proef toepassen in de andere kernen.